Nadat het staal op maat is gesneden, worden de gesneden materialen door de klant verder verwerkt en gelast. Daarom wordt het gesneden staal, ter voorbereiding op een goede las, vaak voorzien van een laskant. Dit is niet veel meer dan een schuine kant die wordt aangebracht op een vlakke plaat. Deze laskantafschuiningen vergroten het lasoppervlak zodat het lasmateriaal zich op een groter oppervlak kan hechten. Hierdoor wordt de doorlassing verbeterd en worden de materialen volledig één. De belangrijkste reden voor het aanbrengen van laskanten is dan ook het verstevigen van de lasconstructie. Daarnaast verlaagt het de kostprijs van het lassen omdat er minder lasmateriaal nodig is.
Op de afdeling kantbewerking van De Boer Snijbedrijf worden laskanten automatisch aangebracht in het plasmasnijproces. Het aanbrengen van laskanten door plasmasnijden heeft grote voordelen: het snijden van het contour en het aanbrengen van de laskanten kan in slechts één bewerking worden gedaan. Dit is veel sneller en goedkoper dan eerst het staal op maat te snijden en vervolgens in een tweede bewerking de laskanten aan te brengen.
Bij werkstukken die niet door de plasmasnijmachine bewerkt kunnen worden, bijvoorbeeld in verband met te hoge dikte of te schuine laskanten, worden de laskanten handmatig aangebracht door middel van autogeen snijden. In alle gevallen ontstaat er een strakke en schone laskant.
Er zijn verschillende laskantafschuiningen te realiseren. De meest gebruikte zijn de X-naad, Y-naad, V-naad en de K-naad. Deze zijn met verschillende productietechnieken aan te brengen.
De Boer Snijbedrijf is gespecialiseerd in het snijden van staal en kan ook verjonging verzorgen. Verjonging is een vakterm voor specialistisch snijwerk waarbij staal zodanig wordt bewerkt dat er een overloop van dik naar dun staal ontstaat. In tegenstelling tot laskanten worden deze vervolgens niet volgelast en hebben ze vaak een kleine hoek. Verjonging wordt onder andere toegepast in de scheepsbouw, bijvoorbeeld bij de romp van een schip: de stootrand is van dik plaatstaal en wordt geleidelijk dunner voor de romp van het schip.
Om onze website gebruiksvriendelijker te maken en beter af te stemmen op uw voorkeuren, maken wij gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.
Voor het plaatsen van social media cookies en marketing cookies vragen wij uw toestemming. Social media cookies zijn nodig om de social media buttons op onze websites te kunnen gebruiken. Marketing cookies zorgen ervoor dat wij u kunnen voorzien van gerichte informatie die op dat moment relevant voor u is.
Door op 'Accepteer' te klikken, geeft u ons toestemming om social media en marketing cookies te plaatsen. Via cookie instellingen kunt u ook zelf instellen welke cookies worden geplaatst. U kunt uw keuze altijd aanpassen. Lees voor meer informatie ons cookiebeleid.