Een sterk staaltje maatwerk voor de kranenbouwbusiness

Referenties

Een sterk staaltje maatwerk voor de kranenbouwbusiness

Werken met duurzaam, hoogwaardig, op maat aangeleverd staal is voor een producent van baggerinstallaties en scheepskranen erg belangrijk. Toen LWC Lagendijk ruim twee jaar geleden besloot toe te treden tot de containerkranenmarkt, klopte het Zeeuwse bedrijf aan bij De Boer Staal. “Het is fijn om een leverancier te hebben die meedenkt met jouw situatie en processen.”

“Ik hou ervan oplossingen te zoeken voor klanten met wat complexere vraagstukken,” vertelt Peter Lagendijk, directeur-eigenaar van LWC Lagendijk. “En dan vooral met alles wat met verladings- en hijstechniek te maken heeft. Wij ontwerpen en bouwen gebruiksvriendelijke, op maat gemaakte, hoogwaardige baggerinstallaties en scheepskranen. Naast verladingstechniek voor zand- en grindwinning produceren we bijvoorbeeld ook offshore kranen, die kunnen worden ingezet voor precisie-operaties dicht bij een schip of werkplatform, of voor windmolenparken op zee.” 

 

Een nieuwe markt 

Voor deze offshore activiteiten is LWC Lagendijk wereldwijd actief, maar vooral gericht op de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. “De offshore-markt is al jaren erg wisselvallig,” zegt Lagendijk. “Daarom besloten we zo’n twee jaar geleden om een nieuwe markt te verkennen, met containerkranen. Daarin zien we veel potentie. Voor de productie van onze containerkranen zijn we vorig jaar gaan samenwerken met De Boer Staal voor het staalmaatwerk. En dit jaar hebben we de eerste opdrachten gekregen om containerkranen te gaan maken.”  

Wat afzetmarkt betreft focust LWC Lagendijk zich nu vooral op Nederland, België en Duitsland. “In onze keten zien we dat veel afnemers hun producten uit omringende landen halen – een ontwikkeling die is gestimuleerd door de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne en de inflatie.” 

Flexibel en snel schakelen 

De samenwerking met De Boer Staal bleek Lagendijk snel te bevallen. “We waren op zoek naar een betrouwbare partner voor het benodigde snijwerk. Omdat ze flexibel in het hele proces zijn, hebben we voor De Boer Staal gekozen. Als er plotseling iets tussendoor moet gebeuren, kunnen ze snel schakelen. Het is fijn om een leverancier te hebben die meedenkt met jouw situatie en processen. Dan heb je een goede wisselwerking. Soms moet er bijvoorbeeld iets opnieuw gesneden worden en dan is het voor ons belangrijk dat dat niet ten koste gaat van het hele productieproces. We leveren zelf tekeningen aan waarop de precieze maatvoeringen staan aangegeven. En wat planning betreft vragen we het zodanig aan, zodat het precies in ons productieproces past. Zij leveren het materiaal vervolgens in de door ons gewenste maten.” 

Lange levensduur 

Dankzij hun ontwerp kunnen de containerkranen van LWC Lagendijk ook naar een specifieke situatie worden aangepast, vertelt Lagendijk. “Maar we produceren wel zoveel mogelijk dezelfde aandrijvingen, elektra en besturing. Daarom is het voor ons belangrijk een aantal vaste leveranciers om ons heen te hebben.” 

In een containerkraan zit gemiddeld zo’n 350 ton aan staal. Dat zit vooral in de liggers, staanders en poten. De staalsoort die LWC Lagendijk daarvoor gebruikt, is S355. “Dat is voor ons de beste soort, omdat we voldoende stijfheid moeten creëren voor een lange levensduur van de kraan. Bij dunner staal is er een grotere kans op vermoeiing, waardoor de levensduur korter is. Zoals wij onze containerkraan hebben ontworpen, gaan we uit van een levensduur van 20 jaar, met nog een verlenging van zo’n 10 tot 15 jaar. Dat betekent dat de kraan zo’n 2 miljoen cycli moet kunnen doen in zijn levensduur.” 

West-Europees staal 

Omdat LWC Lagendijk relatief nieuw in de markt is, koos het bedrijf ervoor om bij de productie van de kranen vanaf het nulpunt te beginnen, vertelt Lagendijk. “Daardoor hebben onze kranen een strak design met veel gebruiksvriendelijkheid. We werken met West-Europees staal, dat is kwalitatief hoogstaand. West-Europees staal zit ruim binnen de norm en is het puurst. Het is behoorlijk veel beter dan bijvoorbeeld Chinees staal – dat voldoet ook aan de norm, maar zit wel aan het randje daarvan, omdat het vaak vervuild is. Dat zie je niet met het blote oog, maar merk je wel bij de lasprocessen.” 

Verduurzamen 

De keuze voor kwalitatief hoogstaand staal zorgt ervoor dat het een duurzaam product is. Het gebruikte staal kan na jarenlang gebruik bovendien nog worden gerecycled. Intussen probeert LWC Lagendijk ook de productieprocessen zoveel mogelijk te verduurzamen. “Vanuit engineering denken we daar goed over na. Ons productieproces is al elektrisch, er gaat zelfs energie terug het netwerk in. We zijn momenteel bezig met een nieuwe productiefaciliteit, daar komen ook nieuwe zonnepanelen op te liggen. Ons laswerk is dus in principe volledig elektrisch. En ons transport is ook aardig duurzaam – dat gaat meestal per schip.”  

Hoewel het bedrijf al best efficiënt werkt, probeert het wel het productieproces steeds verder te optimaliseren. “We werken nu met semi-robotisering; veel blijft handwerk maar op sommige vlakken maken robots het een stuk makkelijker, zoals bij precisie-productiewerk.” 

Veilig en traceerbaar 

Ook het productiewerk gebeurt volgens de normen en is volgens Lagendijk veilig – het meest risicovolle onderdeel is de opbouw op locatie, maar 90% wordt binnen gedaan. “En we doen alles met gezond verstand. We hanteren de VCA (VGM Checklist Aannemers) en alle benodigde ISO-normen. Voor de offshore activiteiten worden we daarvoor gekeurd door een externe instantie. Maar we gaan meestal nog een stapje verder; naast het productieproces willen we ook dat alle materialen goed traceerbaar zijn. Ook bij onze inkoop kijken we dus goed naar de certificering – dat geeft extra zekerheid. Bij offshore moeten alle brongegevens bijvoorbeeld in het staal gegraveerd zijn, dus iedere staalplaat die gesneden moet worden, moet die traceerbaarheid hebben. Wij gebruiken een 3.1-certificaat en voor offshore een 3.2-certificaat. En dat moet op ieder stuk staal herleidbaar zijn. Die vereisten voor traceerbaarheid zijn in de afgelopen tien jaar erg toegenomen. Het vereist extra werk, maar uiteindelijk heb je er zelf én als keten zeker baat bij.” 

Lees onze blog artikelen

Hoe je bij de productie van een brug, sluis of kunstwerk slimmer met staal kunt werken

Hoe je bij de productie van een brug, sluis of kunstwerk slimmer met staal kunt werken

Lees meer
Klanttevredenheid boven alles: dit doen Raymond en Marleen in de staalketen

Klanttevredenheid boven alles: dit doen Raymond en Marleen in de staalketen

Lees meer
Met demontabel bouwen naar een duurzamere staalsector

Met demontabel bouwen naar een duurzamere staalsector

Lees meer
Waarom ISO 14001-certificering zo belangrijk is

Waarom ISO 14001-certificering zo belangrijk is

Lees meer

Lees ons laatste nieuws

Werken bij De Boer Staal volgens Rob Brakenhoff: “Geen dag is hetzelfde!”

Hoe is het om te werken bij De Boer Staal? In deze serie blogs laten we iedere keer een andere medewerker aan het woord om te vertellen over hun dagelijkse werkzaamheden. Dit keer is Sales Engineer Ro...

Lees meer

Samen slim met staal: De Boer Staal en Prins Staal bundelen hun krachten

Vol trots kondigden we aan dat Prins Staal en De Boer Staal hun krachten bundelen in een nieuwe samenwerking. Deze samensmelting markeert een mijlpaal in het streven om onze dienstverlening continu te...

Lees meer

Veiligheid van levensbelang

Bij De Boer Staal staat veiligheid hoog op de agenda. Een moment van onoplettendheid kan fataal zijn. Zeker in een omgeving waarin machines en transportmiddelen voortdurend worden gebruikt. Daarom bes...

Lees meer

Lees onze blog artikelen

Hoe je bij de productie van een brug, sluis of kunstwerk slimmer met staal kunt werken

Hoe je bij de productie van een brug, sluis of kunstwerk slimmer met staal kunt werken

Lees meer
Klanttevredenheid boven alles: dit doen Raymond en Marleen in de staalketen

Klanttevredenheid boven alles: dit doen Raymond en Marleen in de staalketen

Lees meer
Met demontabel bouwen naar een duurzamere staalsector

Met demontabel bouwen naar een duurzamere staalsector

Lees meer
Waarom ISO 14001-certificering zo belangrijk is

Waarom ISO 14001-certificering zo belangrijk is

Lees meer

Lees ons laatste nieuws

Werken bij De Boer Staal volgens Rob Brakenhoff: “Geen dag is hetzelfde!”

Hoe is het om te werken bij De Boer Staal? In deze serie blogs laten we iedere keer een andere medewerker aan het woord om te vertellen over hun dagelijkse werkzaamheden. Dit keer is Sales Engineer Ro...

Lees meer

Samen slim met staal: De Boer Staal en Prins Staal bundelen hun krachten

Vol trots kondigden we aan dat Prins Staal en De Boer Staal hun krachten bundelen in een nieuwe samenwerking. Deze samensmelting markeert een mijlpaal in het streven om onze dienstverlening continu te...

Lees meer

Veiligheid van levensbelang

Bij De Boer Staal staat veiligheid hoog op de agenda. Een moment van onoplettendheid kan fataal zijn. Zeker in een omgeving waarin machines en transportmiddelen voortdurend worden gebruikt. Daarom bes...

Lees meer