You build we supply

Tewaterlating Snow Crystal
Tewaterlating Snow Crystal
Tewaterlating Snow Crystal
Tewaterlating Snow Crystal

Tewaterlating Snow Crystal

december 2017 - “De Snow Star en de Ice Star die in 1996 en 1997 door Ferus Smit zijn gebouwd, worden vervangen door de Snow Crystal en het in aanbouw zijnde zusterschip. Zo blijven Ferus Smit en De Boer Staal in winterse sferen!”

Op zaterdag 21 oktober 2017 is bij Scheepswerf Ferus Smit in Westerbroek de Snow Crystal succesvol te water gelaten. Toen de reus dwarsscheeps het water van het nauwe Winschoterdiep raakte, zorgde een enorme vloedgolf ervoor dat niet alle toeschouwers de voeten droog wisten te houden!

Compleet scheepsbouwpakket

De Boer Staal heeft voor de bouw van de Snow Crystal (bouwnummer 445) een compleet scheepsbouwpakket geleverd. Het plaatstaal en de profielen in Grade A, AH36 en DH36 zijn voorzien van een tweecomponenten primer, door De Boer Snijbedrijf op maat gesneden, gemarkeerd en gevormd en just-in-time bij Ferus Smit in Westerbroek geleverd.

De Snow Crystal (bouwnummer 445) is het eerste schip in een serie van twee en is speciaal ontwikkeld voor Erik Thun Group uit Lidkoping, Zweden. Ook voor het tweede schip (bouwnummer 446) dat reeds in aanbouw is, heeft De Boer Staal een compleet scheepsbouwpakket geleverd. Het is de bedoeling dat deze beide schepen de Snow Star en Ice Star die in 1996 en 1997 door Ferus Smit zijn gebouwd, gaan vervangen.

De Snow Crystal en bouwnummer 446 zijn beiden mini bulkschepen met ijsklasse 1A en twee aparte laadruimen. De ijsklasse geeft aan in hoeverre een schip kan varen in bepaalde ijscondities waarbij eisen worden gesteld aan de sterkte, de rompvorm en het motorvermogen van het schip. IJsklasse 1A betekent dat de schepen kunnen varen in zware ijscondities.

Kenmerkend hoog eigen gewicht

De schepen worden gekenmerkt door een extreem hoog draagvermogen van 5.680 c.q. 6.550 ton voor het vervoer van zware bulkgoederen. Om ervoor te zorgen dat de Snow Crystal door de sluizen van het Trollhättekanaal kan, is de breedte beperkt tot 13,35 meter. Bouwnummer 446 wordt echter 15,6 meter langer en kan met een lengte van 104,6 meter niet door het Trollhättekanaal. De schepen bieden plaats aan acht bemanningsleden.

> Naar nieuwsoverzicht