You build we supply

Maatwerk voor boegschroef
Maatwerk voor boegschroef
Maatwerk voor boegschroef
Maatwerk voor boegschroef

Maatwerk voor boegschroef

maart 2018 - Het manoeuvreren van een schip is een hele uitdaging, vooral bij lage snelheden. Daarom zijn de meeste schepen uitgerust met een boegschroef die in de voorsteven van het schip is gemonteerd.

De constructie bestaat meestal uit een horizontale buis, een tunnel in de voorsteven, waarin de boegschroef is gemonteerd. De boegschroef kan water door de tunnel pompen en op die manier een stuwstraal opwekken die naar bakboord (links) of stuurboord (rechts) kan worden gestuurd. Hierdoor is het schip bij lage snelheden zoals bij het aan- en afmeren, beter manoeuvreerbaar.

Staal snijden, zetten en vormen

De Boer Snijbedrijf is gespecialiseerd in het snijden van staal en weet precies hoe de beide uiteinden van de tunnel op maat gesneden en gevormd moeten worden. Eerst heeft De Boer Snijbedrijf het plaatstaal gesneden in de vorm van een rechthoek met schuine uitsparingen erin en aan beide kanten een laskant aangebracht. Daarna is het plaatstaal door de walsrollen gevoerd en tot een ronde, cilindrische vorm gebogen. Om ervoor te zorgen dat het gewalste deel ook zijn ronde vorm houdt, zijn de voor- en achterkant aan elkaar gelast.

Daarna heeft De Boer Snijbedrijf de koker op de plaats van de schuine uitsparingen in twee helften gesneden. De beide helften zijn op de scheepswerf in het schip gelast. Tot slot is de boegschroef gemonteerd en zijn de zijopeningen van de tunnel voorzien van een rooster om te voorkomen dat rommel naar binnen wordt gezogen.

> Naar nieuwsoverzicht