juli 2021 - Voor het uitvoeren van een aantal aanpassingen aan het mijnbouwschip Ya Toivo, heeft De Boer Staal plaatstaal en Holland profielen in Grade A met 3.2 certificaten van Lloyds en DNV op maat gesneden en tevens twee naadloze buizen geleverd.
De buizen en de op maat gesneden stalen onderdelen, in totaal circa 35 ton, zijn in de eigen staalconserveringslijn van De Boer staal gestraald en voorzien van een tweecomponent shopprimer die voldoet aan de eisen van IMO PSPC: International Maritime Organisation Performance Standard for Protective Coatings.
De voormalige HMS Challenger is in 1981 in Schotland gebouwd en is in 1984 door de British Royal Navy in gebruik genomen als ondersteuningsvaartuig voor diepzee duikoperaties en nucleair aangedreven onderzeeërs. Vanwege bezuinigingen werd het schip in 1993 verkocht.
Hoewel het schip omgebouwd zou worden voor werkzaamheden in de Oostzee en de Noord-Atlantische Oceaan, lag het in 1996 nog steeds stil. In 1999 is het schip verkocht aan IMDH Group en in Polen omgebouwd tot mijnbouwschip voor het winnen van diamanten in de zeebodem voor de West-Afrikaanse kust.
In december 2000 vond de eerste diamantwinning plaats. Vanaf het schip laten ze een ROV (Remote Operated Vehicle) van 280 ton naar de zeebodem zakken. De ROV maakt de zeebodem los tot aan het gesteente en zuigt het gruis op. Het opgezogen materiaal wordt via een slang naar de mineraalverwerkingsfabriek van het schip gepompt waar de diamanten er uit worden gehaald. Het schip is vernoemd naar Andimba Toivo ya Toivo, de Namibische anti-apartheid activist, politiek gevangene en politicus.
Het door De Boer Staal op maat gesneden plaatstaal en Holland profielen plus twee naadloze buizen voorzien van een staalconservering, zijn uiterst snel geleverd. Deze omvangrijke en bewerkelijke opdracht, is met spoed uitgevoerd en verscheept naar Zuid-Afrika waar de aanpassingen aan het Ya Toivo mijnsysteem worden uitgevoerd.
De vracht is verzorgd door partner Yordex met assistentie van een extern lashing bedrijf, dat assisteerde bij het zeevast laden van de container. De lading in de container is gezekerd en volledig ingetimmerd zodat deze niet kan gaan schuiven.
De klant koos voor Boer Staal omdat De Boer Staal een complete aanbieding deed met een scherpe prijs en een snelle levertijd kon garanderen, inclusief de juiste exportdocumenten, lashing (zeevast maken) en traceerbaarheid (documentenstroom gekoppeld aan de nummers die in de profielen staan om de herkomst en kwaliteit te garanderen).
Om onze website gebruiksvriendelijker te maken en beter af te stemmen op uw voorkeuren, maken wij gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken.
Voor het plaatsen van social media cookies en marketing cookies vragen wij uw toestemming. Social media cookies zijn nodig om de social media buttons op onze websites te kunnen gebruiken. Marketing cookies zorgen ervoor dat wij u kunnen voorzien van gerichte informatie die op dat moment relevant voor u is.
Door op 'Accepteer' te klikken, geeft u ons toestemming om social media en marketing cookies te plaatsen. Via cookie instellingen kunt u ook zelf instellen welke cookies worden geplaatst. U kunt uw keuze altijd aanpassen. Lees voor meer informatie ons cookiebeleid.